Broome

16 oktober 2015 - Broome, Australië

Ik ben 2 jaar geleden heel ijverig begonnen met een blog schrijven toen ik in Australie aankwam en heb dat toen niet meer bijgehouden. Jammer, ik kan me natuurlijk niet alles meer exact herinneren. Wat nog wel heel vers in mijn geheugen ligt is mijn tijd in Broome, en daar ga ik jullie meer over vertellen. Alsof ik daar vandaag aan zou komen.....

Broome, een heel afgelegen stadje, ergens helemaal aan de andere kant van Australie bovenin. Het ligt dichterbij Azie dan bij de meeste Australiers vandaan. Broome staat bekend om zijn mooie (en dure) parels ter wereld. Het beeld wat de meeste toeristen van Australie hebben, de rode aarde, dat is Broome. En ook nog turqoise- helder zee water, alleen moet je oppassen want er zwemmen zee krokodillen (what the fuck in zee?) en hele kleine beestjes die heten Irukandji. Het zijn kleine kwalletjes, die je niet ziet en super dodelijk zijn met 1 steek. Tsja, dan vraag je je af waarom de mensen uberhaupt nog de zee in gaan. Het is in Broome het gehele jaar door 35 graden en het water is echt Caribisch blauw, zo mooi!! Dus erg aanlokkelijk! Ik die eigenlijk nooit te lang in een hostel wilde wonen, omdat je toch je privacy niet hebt en in een stapel bed moet liggen, etc. Ik kwam daar in Beaches of Broome en ben nooit meer weggegaan.....

Heel bizar om dit uit te leggen, maar je woont als het ware in een commune. Je bent familie van elkaar en hebt elkaar nodig voor liefde, gezelligheid, iemand om tegen aan te kunnen mopperen en gewoon alle normale bezigheden die je thuis ook doet. Iedereen is daar om dezelfde reden en dat is Australie leren kennen, ver weg van huis zijn en ervaringen op doen met anderen. Ik heb hele speciale, intensieve vriendschappen opgedaan die ik voor altijd zal koesteren

.Het is een bijzondere plek Broome, des de meer omdat er maar weinig backpackers zijn die deze plek bezoeken. Het is heel ver, heel duur om er te komen en er zijn geen steden dichtbij, je moet echt kilometers reizen wil je bij de volgende bestemming aankomen. Dan zijn er nog de aboriginals, de oorspronkelijk bewoners van Australie, die in deze regio's nog op en van het land wonen in stammen. Echte oermensen nog, maar zo interessant. Ik ken geen enkel volk wat zo 1 is met de natuur. Zij lezen de natuur zoals wij een boek doen, maar om te overleven. Zij dragen dan ook geen schoenen, omdat zij het contact met moeder Aarde zo verliezen. Zij douchen niet/haast niet, omdat zij zich in de rivieren/meren en zeeen wassen. Je gaat gewoon honderden jaren terug in de tijd als je hen ziet. Maar zij kunnen ons zoveel leren over intuitie en Flora/Fauna. Ze worden heel vaak onbegrepen door de blanken en helaas nog steeds gediscrimineerd.

Ik heb toch ook wel mazzel gehad hoor, als ik zeg dat ik de 10 daagse rondreis langs de gehele West kust van Australie van Perth naar Broome gewoon praktisch gratis heb gedaan. Ik werkte bij een reisbureau in Melbourne en ik kon een transfer doen voor hetzelfde bedrijf naar Broome. Ik heb geen idee waarom, maar vanaf het begin dat ik in Australie aankwam, wist ik dat ik hier naar toe moest! Zo gezegd zo gedaan, fantastische trip gehad, ik heb met Whalesharks gezwommen. Dat zijn haaien (ongevaarlijk) van 3 a 4 meter die echt naast je mee zwemmen. Zo bijzonder!! En een verschil van dag en nacht met de oost kust van Australie!! Het idee was natuurlijk dat ik daar ging knallen en tours als warme broodjes zou gaan verkopen. Nou helaas, het tegenovergestelde was waar. Er waren weinig toeristen, ik kreeg een onmogelijke target voorgeschoteld en ik kon elke dag alleen maar denken, hoe douw ik deze 1500 dollar (ja dat kosten die tours daar echt) door zoveel mogelijk toeristen hun strot! En ik mezelf elke dag zag falen en mijn zelfvertrouwen kelderde, wat niet echt hielp bij een positie als verkoper. Tot ik ineens besefte, hee, ik zit hier toch voor mijn lol? Ik kap er gewoon mee!! Was natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar goed, de knoop doorgehakt en voor mezelf gekozen. Dat was toch wel een dieptepunt in mijn mooie reis, maar soms moet je daar doorheen om sterker te worden. Ik had nog letterlijk 500 euro op mijn rekening (wat niet veel is voor australische begrippen) en moest wel NU wat vinden anders kon ik me aansluiten bij de stammen hiernaast. Zou toch een grappig gezicht zijn geweest, ik tussen al die Aborigals.

Ik vond godzijdank niet veel later mijn.......DROOMBAAN!!!!!! soms denk ik wel eens, echt ik had een engeltje die met me meereisde. Alles is eigenlijk zo goed verlopen in Australie, dat ik gewoon weet dat ik deze reis moest maken en alle tekenen waren me goedgezind.

Mijn verhaal wordt nu wel erg lang, dus deel 2 Broome wordt vervolgd.

See ya mate x

1. Mea:
    16 oktober 2015
    Nou heb net je verhaal aan Yuri voorgelezen,kijk ik weet jouw meeste verhalen(al blijft het nog steeds leuk om het terug te lezen natuurlijk) maar voor Yuri is dit heel leuk om te weten,en wat kan je lekker schrijven,leest heerlijk weg!je zou er ook nog wat mooie fotos van Broome bij kunnen plaatsen want het is echt een Paradijsje! we wachten het af Mate!haha!liefs van ons
  2. Wil diets:
    18 oktober 2015
    ben even proberen of het nu lukt.
  3. Wil diets:
    18 oktober 2015
    hoi mop, nou het is eindelijk gelukt.ik had je al 2 keer eerder geschreven maar kreeg het niet verstuurd. nou staat er onder dit schrijfvlak (reactie plaatsen) en natuurlijk had ik dat gelezen maar ik zat in mezelf te mopperen, dat heb ik verdomme toch gedaan! maar goed ik ben er weer helemaal bij nu. wou je even laten weten dat ik genoten heb van je varhaal. ik zag mezelf al staan in mijn bikini of nee ,doe maar een badpak op mijn leeftijd,lekker op het strand maar wel op veilige afstand van de enge giftige kwalletjes.dat over de aboriginals vond ik ook geweldig.ben blij dat ik dat een heel klein beetje door jouw ogen kan visualiseren.nou mop, ik weet dat je ook nog wel wat andere dingen hebt te doen maar kijk toch alweer uit naar het vervolg. groetjes, liefs en een kus van willemien.
  4. Peter:
    19 oktober 2015
    Aah Ampay, wat een mooi verhaal weer.
    leuk dat je ons met wat fantasie weer meeneemt in je avontuur.
    het leest ook zo lekker weg, je hebt er talent voor.
    kijk nu al uit naar deel 2.

liefs Xxx