Welcome to Broome!

30 oktober 2015 - Cremorne, Australië

Ik werd aangenomen als Kimberley travel consultant. Jaaaa, fancy name aint it?! Welcome to Broome was onze welkomst zin voor iedereen die Broome net inreed en het Broome Visitors centre inliep voor informatie of om tours te boeken. Ik, een Hollander, die Australiers informatie moest geven over hun eigen land. Vond ik eigenlijk best komisch en om die informatie te kunnen geven, moest, ja 'moest' ik alle excursies doen om te kunnen verkopen. Want daar ging het uiteindelijk natuurlijk wel om. Ik bedoel, onder het mom van gratis informatie geven, maar er moest natuurlijk wel geld in het laatje komen. Ik heb echt de meest fantastische dingen gedaan, gratis en voor niks. Mijn hoogtepunten waren het bezoeken van de Horizontal falls (moet je echt even googlen), door het grote verschil van hoog en laagtij (10 meter) komt het water met zo een kracht langs 2 rotsformaties dat het gewoon horizontaal een waterval vormt in the middle of nowhere. We moesten daar in een zee vliegtuig (geen idee dat het bestond) naar toe en landen op het mooiste turqoise water wat je ooit gezien hebt, met allemaal grote haaien en vissen die om de woonboot heen zwommen (wat, haaien??? ja vonden ze heel normaal daar), in een helicopter geweest de volgende dag, en als je denkt dat het niet beter kan worden, stond er ineens een god voor mijn neus die heel bekend bleek te zijn op de Australische tv, waar ik de nacht mee op de boot mocht doorbrengen. Fantastische herinnering! Verder heb ik de prachtige grotten, rotsformaties en outback van de Kimberley mogen zien, wat ook verreweg mijn meest favoriete plek van Australie is, ik heb in vliegtuigjes (ja kleintjes) mogen zitten die naar dure resorts en prachtige stranden vlogen, geweldige boot tochtjes mogen maken en Cape Leveque gezien (echt niks dan prachtige uitgestrekte natuur en Aborigal grond). Ik wist natuurlijk dat deze ervaring niet voor altijd zou duren, het was een droom en ik heb elk moment ervan gekoesterd! Heel dankbaar dat mij dit heeft mogen overkomen. Broome was/is voor mij paradijs in alle opzichten!

Maar mijn reis moest verder, na 6 maanden, bevond ik mij weer in de realiteit, de grote stad Sydney. Eigenlijk wilde ik bewust niet te lang in de grote steden zijn tijdens mijn reis. Maar het lot bracht mij toch naar Sydney en net 2 maanden voordat ik mijn Australie avontuur zou beeindigen, kreeg ik een unieke kans aangeboden. Een visum (voor velen vrijkaartje voor het paradijs) voor Australie, waar ik geen reizende backpacker meer zou zijn, maar gewoon 1 van de Ozzie's. En zo voel ik me nu ook eigenlijk! Ik kwam na 2 jaar weer in Amsterdam aan, in een ontzettend warm bad, mijn lieve vrienden en familie stonden me op te wachten op schiphol, en daar zou ik een tijdje blijven. Na heel wat papierwerk, zweten, stressen en maanden later, kreeg ik het bericht dat mijn visum toegekend was en ik Australie weer in mocht! Yeah! Een ontzettende leuke tijd in Amsterdam gehad, wat het ook heel moeilijk maakte om weer terug te gaan (bizar eigenlijk hoe ik mijn leven elke keer weer zo snel oppak waar ik ook ben en me ook weer thuis voel). Het is een heel dubbel gevoel, ik ben heel blij, dankbaar en gelukkig in Sydney maar een deel van mijn hart ligt ook in Amsterdam en dat blijft gewoon zo. Ze zeggen wel eens, hoe meer je reist, hoe moeilijker het is om ergens te settelen en het je 'thuis' te noemen, omdat ik me op zoveel plekken thuis heb gevoeld. Overal waar je weer weggaat, laat je een stukje van jezelf achter!

Ik ben van plan alles uit deze ervaring hier in Sydney te halen en zoveel mogelijk landen te bezoeken die hier in de buurt liggen. Het reisvirus blijft me achtervolgen en zal me waarschijnlijk nooit met rust laten. Mijn volgende reis (vakantie) wordt Japan volgend jaar. Dat lijkt mij ook een heel bijzonder land! Het idee is niet in Australie te blijven, maar dat is op de langere termijn. Life happens now! Ik probeer dan ook met de dag te leven hier en gewoon mijn ding te doen.

Tot snel x Ampay

1. Mea:
    30 oktober 2015
    Nou moe...schrijf net een reactie en weg is die...!wil ff zeggen dat het zo leuk is om je verhalen terug te lezen,lees ze aan Yuri voor en dan is het net of je ff bij ons bent,mooi geschreven liefje...tsja Broome was toch wel heel speciaal,daar heb je veel meegemaakt en je vriendschappen die je hebt gesloten niet te vergeten...mooi
  2. Peter:
    2 november 2015
    elke keer weer genieten van je reisverhalen.
    lijkt me best moeilijk om weer afscheid te moeten nemen van zulke paradijsjes om aan het volgende avontuur te beginnen.
    ik ga zeker eens googlen op die Horizontal Falls, wil wel eens zien wat jij ,,live,, meemaakt, ook al is het ook maar op mijn ipadje.
    maar ook fijn om te lezen dat je hart toch ook nog in Amsterdam ligt, en dat je niet voor eeeeeeuwig wegblijft
    Tot die tijd, lekker blijven genieten daar in OZ
  3. Wil diets:
    18 november 2015
    hoi ampay, beetje laat met mijn reactie maar beter laat dan nooit.toch?net nog horizontal falls en cape leveque wezen googlen. je zou er bijna je koffers voor gaan pakken.mooi en geweldig mooi allemaal. he mop, is het nog gelukt met het vrijwillegerswerk.en heb je al slofjes gehaakt voor mylo. wat een mooi knulletje is het he? nou mop, hoop snel weer wat van je te lezen.tot die tijd groetjes en liefs van wil.
  4. Ampay:
    19 november 2015
    Hee lieve Wil, ik kan helaas niks opsturen naar mexico want het komt nooit aan haha. en ik ben druk bezig met het vrijwilligerswerk, is een heel proces. wel spannend.....en ja wat een mooie plekken he!!! tot schrijfs xxxxx